Τρίτη 9 Μαρτίου 2010

13ο Πανελλήνιο συνέδριο της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών

Το Σάββατο 20 Μαρτίου, στις 12 το μεσημέρι, ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΕΚΕΙ.

Στα πλαίσια του Συνεδρίου οργανώνεται Συμπόσιο με θέμα:

ΔΙΔΑΣΚΩ ΦΥΣΙΚΗ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

α. Η οικοδόμηση των ΕΝΝΟΙΩΝ
β. Τα ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ και η διδασκαλία τους
Η σημερινή πραγματικότητα και κυρίως το επερχόμενο «αύριο»

Συμμετέχουν : Ανδρέας Βαλαδάκης, Γιάννης Θάνος,
Κώστας Καμπούρης, Βαγγέλης Κολτσάκης,
Παναγιώτης Μουρούζης, Μερκούρης Παναγιωτόπουλος,
Θοδωρής Πιερράτος, Σπύρος Σαμιακός,
Παύλος Τζαμαλής, Γιώργος Φασουλόπουλος.

Συντονιστής : Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας

Σχολιαστής : Στέφανος Τραχανάς


Το Συμπόσιο οργανώνεται με στόχο να διευρυνθεί το οπτικό πεδίο των καθηγητών της Δευτεροβάθμιας αναφορικά με απαντήσεις στα ακόλουθα ερωτήματα:
1. Ποιος είναι ο ρόλος των νέων τεχνολογιών στα επερχόμενο «αύριο»;

2. Τι βάρος πρέπει να αποδίδεται στην εργαστηριακή διδασκαλία; Πώς πρέπει να γίνεται, στην περίπτωση αυτή, η σύνδεση των εμπειρικών δεδομένων με τις θεωρητικές προσεγγίσεις; Μήπως έχουμε ανάγκη μιας νέας «Διδακτικής του πειράματος»;

3. Πως θα αρχίσουμε να εγκολπώνουμε τα συμπεράσματα της Διδακτικής των Επιστημών σε ζητήματα όπως οι εναλλακτικές ιδέες των διδασκομένων και η πολλαπλότητα των διδακτικών μας προσεγγίσεων;

4. Πώς παρουσιάζεται και πως θα μπορούσε να παρουσιάζεται η σύνδεση Μακρόκοσμου και Μικρόκοσμου;

5. Τι ακριβώς σημαίνει, στο πλαίσιο της διδακτικής πράξης, οικοδόμηση των ΕΝΝΟΙΩΝ;

6. Ποια είναι η δεοντολογία για τη διδακτική παρουσίαση των ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ σε ζητήματα όπως η μέσω άμεσης παρατήρησης περιγραφή, η περιγραφή στη γλώσσα των εννοιών, η ερμηνεία και η πρόβλεψη; Μήπως χρειάζεται να εντάξουμε περισσότερα γεγονότα της καθημερινής εμπειρίας στη διδασκαλία μας;

7. Ποια είναι η σημασία της διδακτικής παρουσίασης των ΝΟΜΩΝ και των ΘΕΩΡΙΩΝ;

8. Η Ιστορία της Επιστήμης μπορεί να αξιοποιείται κατά τη διδασκαλία μας;

9. Ποιος είναι ο ρόλος των ερωτήσεων, των σχημάτων, των ασκήσεων και των προβλημάτων κατά τη διδασκαλία του μαθήματος;

10. Ποια είναι η σημασία της « αφήγησης» κατά τη διδασκαλία της Φυσικής;

Ενστερνιζόμενοι την άποψη ότι η Φυσική ως θυγατέρα της Φιλοσοφίας διαφοροποιείται από αυτήν στα ζητήματα της ΜΕΘΟΔΟΥ και της ΓΛΩΣΣΑΣ, αποδεχόμενοι ότι η διδασκαλία της Φυσικής πρέπει αφενός να μοιάζει «με αυτό που είναι η Φυσική» και αφετέρου να αποδίδει ιδιαίτερη προσοχή στον ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟ και υιοθετώντας το σχήμα ότι η διδασκόμενη Φυσική είναι ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ, ΦAIΝΟΜΕΝΑ, ΕΝΝΟΙΕΣ και ΝΟΜΟΙ-ΘΕΩΡΙΕΣ στο Συμπόσιο θα παρουσιασουμε προτάσεις για
α. την μέσω διδασκαλίας οικοδόμηση συγκεκριμένων ΕΝΝΟΙΩΝ και
β. τη διδασκαλία ορισμένων ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ, με έμφαση κυρίως σε διδακτικές πρακτικές εφαρμόσιμες.

Σε κάθε παρουσίαση εμπεριέχονται
Εννοιακές αποσαφηνίσεις και προτάσεις αναφορικά με το πώς θα μπορούσαμε να διδάξουμε την ΕΝΝΟΙΑ ή το ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ
α. στο Γυμνάσιο, β. στο Λύκειο.
Αφήγηση, σχήματα, ερωτήσεις, ασκήσεις, εργαστήριο, νέες τεχνολογίες,
εστιάζοντας και στις δυσκολίες που παρουσιάζουν ορισμένα γνωστικά αντικείμενα στο να κατανοηθούν από τους διδασκόμενους.

Οι ΕΝΝΟΙΕΣ
1. Η έννοια ΜΑΖΑ - Θοδωρής Πιερράτος
2. Η έννοια ΕΝΕΡΓΕΙΑ - Βαγγέλης Κολτσάκης,
3. Η έννοια ΠΙΕΣΗ - Γιώργος Φασουλόπουλος,
4. Η έννοια ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ - Παύλος Τζαμαλής

Τα ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ
1. Η ΔΙΑΘΛΑΣΗ του φωτός - Παναγιώτης Μουρούζης
2. Η ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ρευματοφόρου αγωγού και μαγνήτη - Μερκούρης Παναγιωτόπουλος
3. Η ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ομαλή ΚΙΝΗΣΗ - Κώστας Καμπούρης
4. Το ΣΤΑΣΙΜΟ ΚΥΜΑ - Σπύρος Σαμιακός
5. Το φαινόμενο ΚΥΛΙΣΗ - Γιάννης Θάνος
6. Το φαινόμενο ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΤΩΣΗ - Ανδρέας Βαλαδάκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου